Getalenteerde kandidaten hebben tegenwoordig de keuze uit veel loopbaanmogelijkheden. Duurt een selectieproces te lang, dan heeft de kandidaat elders al een baan gevonden. Daarom is het voor ons extra belangrijk om het proces van aanbieding tot onboarding zo soepel mogelijk te laten verlopen. We vinden het dan ook van belang om inzicht te geven in onze werkwijze.
Tegenwoordig werken we voornamelijk vanuit "schaarste," oftewel vanuit de kandidaat. Het komt regelmatig voor dat we kandidaten voorstellen voordat we uitgebreid hebben gesproken met potentiële opdrachtgevers over onze dienstverlening. Juist voor deze groep opdrachtgevers is het interessant om kennis te nemen van ons proces in dertien stappen.
In een krappe arbeidsmarkt werken wij vanuit de kandidaat. Met andere woorden: we werven continu kandidaten die binnen onze doelgroep vallen en passen bij onze (potentiële) opdrachtgevers. We inventariseren de wensen en potentie van kandidaten, zodat we deze later kunnen afstemmen op de marktvraag.
Door ons persoonlijke contact met (potentiële) opdrachtgevers en diverse digitale tools hebben we een actueel inzicht in zowel actuele als historische vacatures. Hierdoor kunnen we een gedegen overzicht bieden van bedrijven die interessant zijn voor onze beschikbare kandidaten.
Onze arbeidsmarktspecialisten stemmen het aanbod, de wensen en de potentie van beschikbare kandidaten af met de huidige en potentiële mogelijkheden op de arbeidsmarkt. De matching van harde vaardigheden gebeurt vrijwel volledig automatisch met ons bestand van actuele en historische vacatures. De matching op basis van soft skills blijft mensenwerk en is de taak van onze arbeidsmarktspecialisten. De selectie van bedrijven en vacatures bespreken we met onze kandidaten, waarna we in overleg besluiten waar hij/zij voorgesteld wil worden.
We brengen onze (potentiële) opdrachtgevers op de hoogte van beschikbare kandidaten door het sturen van een kandidatenprofiel, eventueel voorzien van een motivatie en/of de gewenste arbeidsvoorwaarden, met als doel een kennismaking te organiseren tussen de kandidaat en de (potentiële) opdrachtgever/werkgever.
Zodra een (potentiële) opdrachtgever/werkgever interesse toont in het profiel van de kandidaat, organiseren we een kennismaking. Bij voorkeur is dit een fysieke ontmoeting, eventueel in het bijzijn van een van onze consultants. De tijd tussen de uitnodiging en de daadwerkelijke kennismaking gebruiken we idealiter om onze dienstverlening en voorwaarden af te stemmen..
Het is zeer vervelend als er na een positieve kennismaking geen (in)directe arbeidsrelatie tot stand komt door onduidelijkheden over arbeidsvoorwaarden en/of onze tariefstelling. Onze ervaring leert dat de succesratio aanzienlijk stijgt als we voorafgaand aan de kennismaking duidelijke verwachtingen scheppen over tarieven en voorwaarden. We inventariseren dan ook graag voorafgaand aan de kennismaking de beloningsstructuur voor toekomstige arbeidskrachten en maken afspraken over onze tarieven.
Er vindt een kennismaking plaats tussen de kandidaat en de (potentiële) opdrachtgever/werkgever, eventueel in het bijzijn van een van onze consultants. We onderzoeken gezamenlijk of de wensen, ambities, kennis en ervaring van de kandidaat aansluiten bij de behoeften van de organisatie en in welke mate er een win-winsituatie ontstaat bij een (in)direct dienstverband.
Uit onze ervaring blijkt dat een bezoek aan de werklocatie en/of kennismaking met toekomstige collega's het succes bij een (in)directe aanstelling vergroot. De kandidaat krijgt meer inzicht in de werkomgeving, werksfeer en werkzaamheden, wat helpt bij het maken van een bewuste keuze voor een baan. Daarnaast biedt een meeloopdag de ideale gelegenheid om enkele vaardigheden van de kandidaat te testen door bijvoorbeeld een actuele werksituatie voor te leggen en te vragen hoe hij/zij deze zou oplossen.
De consultant van Abilitec bespreekt samen met de (potentiële) opdrachtgever/werkgever de inschaling van de kandidaat op basis van salariswensen, functiehuis en cao. Op basis van de arbeidsvoorwaarden van de kandidaat worden de definitieve tarieven overeengekomen volgens de voorwaarden van de raam- en/of klantovereenkomst.
De consultant van Abilitec bespreekt de arbeidsvoorwaarden met de aangeboden kandidaat en stemt een startdatum af. Zodra de kandidaat de arbeidsvoorwaarden heeft geaccepteerd en mondeling akkoord is, worden alle contracten opgesteld en naar alle betrokken partijen verzonden.
Alle betrokken partijen ontvangen de gemaakte afspraken op schrift ter controle. Zodra deze zijn gelezen en door iedereen voor akkoord zijn getekend, is de start van een (in)directe arbeidsrelatie bezegeld en start de onboarding.
De consultant van Abilitec begeleidt de start van de nieuwe (ingehuurde) medewerker. Naast het afstemmen van de definitieve startdatum en -tijd worden aanvullende zaken georganiseerd, zoals bijvoorbeeld een opleidingstraject via de Tecademy van Abilitec, en eventueel benodigde PBM’s.
Na de start blijft de consultant van Abilitec periodiek contact houden met de medewerker en de klant/opdrachtgever. Bij een directe aanstelling en inzet op basis van Werving & Selectie gebeurt dit in het algemeen tijdens en na afloop van de proeftijd. Bij inzet op inhuurbasis gebeurt dit gedurende de gehele inhuurperiode. In deze periode plannen we periodiek een afspraak voor een voortgangsoverleg. Aandachtspunten uit dit overleg worden door de consultant gemanaged.
Abilitec is een full-service bureau binnen de technische arbeidsbemiddeling. Sinds 2002 werken we bij Abilitec aan onze ambitie om technici te binden, te boeien en te ontwikkelen gedurende hun gehele technische carrière.
We bemiddelen op basis van: Executive Search, Werving & Selectie, Project Professionals, DetaVast, Detachering, Uitzenden voor Young Professionals, Interim Solutions en ZZP-bemiddeling. Meer weten over onze dienstverlening?