Abilitec
Abilitec
Home >

Onbewaakte spoorwegovergangen

Abilitec 27-6-2019 16:01
Categorieën: Abilitec nieuws

Ik ga een klein geheim met jullie delen.

Mijn collega’s bij Abilitec, familie en vrienden weten dat ik helemaal gek ben van auto’s en autorijden. Er is echter één ding wat ik tijdens het rijden liever niet doe. En dat is een spoorwegovergang oversteken. Ik vind het al spannend bij een bewaakte overgang, maar de NABO (Niet Actief Beveiligde Overwegen) spannen de kroon. De gedachte dat zo’n stalen monster je zou kunnen scheppen vind ik doodeng.

Mijn zoon is gek van treinen en we zijn al meerdere malen in het Spoorwegmuseum in Utrecht geweest. Het Spoorwegmuseum heeft achtbanen (zowel virtueel als met een karretje) met tijdens de rit een moment waarop het lijkt alsof zo’n enorm beest op je afkomt. Natuurlijk zijn dat de favoriete attracties van mijn zoon. Op dat moment, elke keer weer, zit mijn hart in mijn keel. The things we do for love!

Het heeft ook wel een achtergrond. Lang geleden had ik een bijbaan in de logistiek en vaak reden de collega’s met elkaar mee om ’s avonds vrachtwagens te laden en lossen. Dit werd vaak laat en na een avond zware arbeid gingen we graag snel weer naar huis. Ik reed mee met een collega die in het bezit was van een snelle Opel Kadett GSi die ‘haast’ had (gooi er maar een Artikel 5 tegenaan) en geen geduld had om op de trein te wachten. Dus reed hij tussen de slagbomen door. Op het moment dat we op het midden zijn van de overgang zie ik de gele lichten van de trein op flinke snelheid naderen. Zo snel zelfs dat de machinist claxonneert om ons te waarschuwen (en het klonk net alsof ik het gevloek van de machinist in de toon van de claxon kon horen). We haalden het net op tijd. Op zijn zachtst gezegd kon ik de actie van mijn collega niet waarderen. Ook kun je jezelf niet eens indenken wat de machinist op dat moment moet meemaken. Ik hoop dat de beste man of vrouw het zelf ook een plek heeft kunnen geven.

Het is niet voor niks dat de meeste spoorwegovergangen beveiligd zijn met spoorbomen, bellen en lichtsignalen. Iedereen weet wat voor ravage een trein kan veroorzaken wanneer het iets op zijn weg raakt. Zelf snap ik de keuze van ons land niet om onbewaakte spoorwegovergangen zo lang in stand te houden. Zeker niet met de toenemende drukte en de steeds hogere snelheid die treinen kunnen halen.

Nederland loopt in op het beveiligen van onbewaakte spoorwegovergangen, toch bestaan er nog steeds overgangen die nog geen toeters en bellen bevatten. In dat geval wordt er gekozen om de onbewaakte spoorwegovergang geel te verven. Deze (tijdelijke) aanpak zou voor een veiliger gevoel en betere alertheid tijdens het oversteken moeten zorgen. Mij helpt het niet.

Verwacht wordt dat rond 2023 alle onbewaakte spoorwegen verdwenen zullen zijn, oorspronkelijk was de deadline rond 2028. Natuurlijk snap ik dat onderzoek naar de beste oplossingen eerst moet plaatsvinden en dan pas aanpassing. En dat dat tijd kost. Voor mij kan het niet snel genoeg. Laten we hopen dat iedereen tot die tijd (en ook daarna) veilig aan de overkant komt.

Groeten,
Martijn van Meer

 



Bronnen:

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/197677/Waarom-bestaan-er-nog-onbewaakte-overwegen, door Sander Slager, 13 augustus 2018
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/onbewaakte-spoorwegovergangen-moeten-binnen-vijf-jaar-verdwijnen-of-bewaakt-worden~bfe0d5ea/, door Dion Mebius, 27 november 2018
https://nl.wikipedia.org/wiki/Overweg

Reageer

Abilitec maakt gebruik van verschillende cookies ten behoeve van webstatistieken, webfunctionaliteiten en marketing. Dat doen we om te kijken hoe bezoekers onze website gebruiken. Deze informatie helpt ons tevens om de website te verbeteren en te meten of campagnes relevant zijn. Deze cookies kun je hier toestaan. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website, geef je toestemming voor het plaatsen van cookies bij bezoek aan deze website.
Akkoord